Ruszyła Damroka i drąży tunel pod Martwą Wisłą

IMG_2373Połączenie portu lotniczego z portem morskim – Trasa Słowackeigo.

Maszyna otrzymała imię Damroka, bo tak zdecydowali internauci podczas głosowania. Uruchomiono ją jednym przyciśnięciem guzika. Dokonali tego minister transportu budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak oraz prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Maszyna będzie pracować przez cztery miesiące. W ciągu doby wydrąży 10 metrów tunelu. Jej średnica to 12 i pół metra, a cały tunel będzie miał ponad półtora kilometra. Będą to dwie nitki po dwa pasy jezdni w każdym kierunku.

Rozpoczęło się drążenie tunelu, które ma połączyć Trasę Sucharskiego z Nową Słowackiego. Największa w Polsce i jedna z największych w Europie maszyna TBM o wdzięcznym imieniu Damroka rozpoczęła dziś drążenie tunelu pod Martwą Wisłą. W jej efekcie powstanie zupełnie nowy ponad dwu kilometrowy odcinek  Trasy Słowackiego, łączący rozdzielone do tej pory tereny po obu stronach rzeki. W najniżej położonym punkcie, tunel znajdzie się 35 m pod lustrem wody. Wyloty zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży: „Dworzec Drzewny” od strony Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu. Każdy z dwóch tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu. Tunele będą łączyć się ze sobą siedmioma przejściami ewakuacyjnymi.IMG_2248

Maszyna TBM została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 r. W kwietniu 2013 roku jej ostatnia część znalazła się w szybie startowym. Następnie maszyna połączona została z zakładaem separacji, do którego transportowany będzie urobek i oddzielana płuczka bentonitowa. Aby maszyna mogła rozpocząć drążenie potrzebny był zapas tubingów, czyli żelbetowych elementów prefabrykowanych. Na każdy pierścień tunelu składa się ich siedem: sześć podstawowych i jeden klin – łącznie ważących około 100 ton. Do wykonania 1 tuby tunelu potrzeba 538 pierścieni. By ograniczyć wzajemne oddziaływanie, rury tunelu  zaprojektowano w odległości 25 m od siebie.

IMG_2241„Przewidywane jest 5 miesięcy wiercenia w jedną stronę, zmiana kierunku i kolejne pięć miesięcy tunelu drugiej nitki. Trzymam kciuki, jak będziemy mogli pomóc, to będziemy pomagali. Pieniędzy unijnych w tym pomocy rządowej jest miliard sto, całość inwestycji miliard czterysta pięćdziesiąt milionów złotych. Dzisiaj jest to największa tego typu inwestycja w Polsce. Jest to naprawdę powód do dumy nie tylko dla miasta Gdańska…” „Z punktu widzenia rozwoju makroekonomicznego całej północnej Polski  ta inwestycja jest absolutnie kluczowa i fantastyczna,  bo ona spina nie tylko polskie porty tu w Gdańsku, ale też łączy się komunikacyjnie przez Trasę Sucharskiego z trasą ekspresową S6, S7 i autostradą A1. Więc mamy tu taki mały „Hub” transportowy na północy Polski.” powiedział minister Słąwomir Nowak.

„Chcemy dopiąć sieć dróg ekspresowych i  kilka czy kilkanaście obwodnic ekspresowych, finansowania prostego dróg lokalnych z pieniędzy unijnych nie będzie. Jako element większej całości one oczywiście będą mogły być realizowane i to wszyscy samorządowcy w Polsce wiedzą.” powiedziała matka chrzestna maszyny TBM minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska IMG_2226

Budowa tunelu ma zakończyć się w październiku.

 

 

 

 

 

Galeria zdjęć z wnętrza szybu i maszyn TBM Damroka.

Related posts